Optin - FinTech-banken som utfordrer det etablerte

28. januar 2021

Norsk banknæring har hatt en betydelig reise siden brevgiroen var standarden. Under paraplybegrepet FinTech finnes en samling nye teknologier som skal forbedre og erstatte produkt- og tjenestetilbud i bransjen, og en av bedriftene i front er banken Optin. En start-up som utfordrer det etablerte og tilbyr en ny betalingsopplevelse. Med OptinPay får deres kunder betaling umiddelbart, og den som kjøper et produkt kan betale når det passer for dem.

Det siste året har Optin Bank etablert et samarbeid med markedsleder innen tannhelse, Opus Systemer AS, og fått en ny investor og samarbeidspartner i ERP-leverandør 24SevenOffice. Vår prosjektleder Chau Bui har fått være med dem på reisen.

Optin Bank – en norsk FinTech-satsning

Norge ligger stadig i toppsjiktet på Handelshøyskolen IMD i Lausanne sin digitale ranking. Vi har høy adopsjon av ny teknologi og et solid finansielt system, preget av høy tillit. FinTech har derfor gode forutsetninger i et land som vårt. Men det krever at aktører som Optin satser, og setter brukeropplevelsen i fokus. Nettopp det er viktig for CEO i Optin Bank, Harald Dahl-Pedersen.

- Optin Bank ble etablert for å tilby våre partnere en verdiøkning i en allerede eksisterende verdikjede I praksis betyr dette at vi har tilrettelagt og bygget vår tekniske plattform slik at våre partnere tilknytter seg våre APIer og får tilgang til våre tjenester og produkter– Banking as a Service, sier Dahl-Pedersen. Vi ble etablert i 2017 og vi har bygget og utviklet plattformen kontinuerlig siden.

Den teknologidrevne banken tilbyr blant annet produktet OptinPay. I løsningen får kunder og brukere tilgang til betalingsalternativer som faktura, utsatt faktura, delbetaling, kort og Vipps, både i Norge og internasjonalt. OptinPay kan kobles til ordreplattformer, mobil og nettbaserte betalingsplattformer. Blant annet tilbyr de kontaktløse InStore-løsninger, som legger til rette for mobilbetalinger i butikk. Kundene kan velge å vise frem at løsningen er fra Optin, eller under sin egen merkevare.

Digitalisering av tannlegesektoren

Du kjenner kanskje ikke navnet Opus Dental, men du har nesten definitivt vært borte i det. Rundt 90% av alle tannleger i landet bruker systemet, som er levert av Opus Systemer AS. Der logger de pasientinformasjon, fakturaer og tannbilder. Gjennom et samarbeid mellom Opus Systemer og Optin, er OptinPay integrert i løsningen. Betaling for en tannlegetime blir enklere, både for tannlegen og pasienten. Det hele er et ledd i digitalisering av lege- og tannlegesektoren, og vil endre hvordan betaling gjennomføres i bransjen.

Hele forretningen i et system

24SevenOffice leverer et brukervennlig ERP-system, hvor alle forretningsprosessene finnes i et økosystem.

I høst gjorde de en rettet emisjon i Optin Bank, og sitter nå med et eierskap rett i underkant av 10%. De to selskapene vil sammen sette en ny standard for hvordan ERP-systemer og banker samhandler. Blant annet innebærer det at ERP-kundene vil få alt i en plattform, inkludert betalingstjenester.

- 24SevenOffice sine ambisjoner om å tilby banktjenester som en integrert del i deres plattform passer vår strategi helt perfekt. Gitt våre like strategier fant vi tonen for samarbeidet raskt og i tillegg til å kunne tilby våre produkter til 24SevenOffice sine 56 000 kunder har de gått inn som en betydelig aksjonær i banken, sier Harald.

- I oppstarten av samarbeidet og i perioden som fulgte hadde jeg ansvaret for å koordinere de ulike initiativene. Jeg håper og tror jeg bidro med å sikre at de fikk en god start på samarbeidet, sier Chau Bui, prosjektleder i Metier OEC.

God struktur på produktutviklingen

I en start-up er det høyt tempo. Allerede dagen etter vår prosjektleder Chau Bui begynte i Optin, rapporterte hun til styret i banken. I løpet av det snaue året hun har vært hos Optin har Chau fått jobbe med mange spennende prosjekter og oppgaver, hvor hovedmålet var å operasjonalisere og effektivisere flere viktige prosesser i banken.  

- Harald og jeg møtte hverandre veldig på behovet for god struktur, og vi har hatt et svært godt samarbeid, sier Chau. Sammen har vi fått ned alle aktiviteter som skal til for å nå et mål på papiret, som vil hjelpe dem i produktutviklingen som kommer.

En av milepælene Chau har bidratt til er en ny on-boardingprosess for kunder og samarbeidspartnere. Når en ny kunde, eksempelvis en tannklinikk, kommer om bord finnes det nå en prosess som sikrer at alle områder i banken vet hva de skal gjøre, når. Prosessen skaper robusthet og effektivitet med tanke på compliance, kontroll og visibilitet samt god kundeservice gjennom prosessen.

- Kundeansvarlig i Metier OEC usikker på om jeg ville ha denne rollen, fordi den ikke krever det høyeste faglige nivået. Jeg var ikke i tvil, og sa ja med en gang. Jeg liker å prøve nye ting, så jeg kan lære og utvikle meg – og jeg har ikke angret, sier Chau. Det er veldig bra med å være prosjektleder i Metier OEC. Du får muligheter i ulike typer, størrelser og kompleksitet på prosjekt eller produktutvikling.

LES MER OM OPTIN BANK HER

 

Har du lest?