Fra lovende alpinist til ambisiøs prosjektleder

Carl Petter Lehne

14. oktober 2022

Noen barn drømmer om å bli brannmann, dyrlege eller politi. Andre drømmer om å bli idrettsstjerner, og enkelte drømmer til og med om å redde verden. Dette er historien om Carl Petter Lehne, en av våre som gikk fra en guttedrøm om et liv i skibakken til å bli en del av et spennende og viktig green tech-prosjekt – Vianode, som produserer avanserte batterimaterialer med et grønnere fotavtrykk.

Vi kjenner han allerede på kontoret som «han med det store smilet» i divisjon Construction. Vi vet han er en sporty fyr. Han er med på det meste som skjer av idrettsarrangementer på huset; Tryvann opp, Holmenkollstafetten, så å si alt som er sykkel-relatert. Men vi har også hørt et rykte om at han en gang var på vei i en helt annen retning enn prosjektledelse. Dette må vi finne ut av.

– Ja, jeg hadde et håp om å bli Norges neste alpinstjerne, ler Carl Petter.

Vi sitter på kontoret en litt kjølig høstmorgen med en kopp kaffe hver. Hos Carl Petter sitter latteren løst.

– Jeg gikk på Norges Toppidrettsgymnas – Ungdomsskole og hadde kommet inn på Dønski VGS sin aplintlinje. Dagene på vinterhalvåret ble tilbrakt i bakkene. Og det var spennende. Men jeg fant ut at «proff»-delen ikke var noe for meg. Så da begynte jeg på realfag i stedet.

Og realfag ga mersmak. Etter videregående, og et kort opphold som hva han selv betegner som «skiboms» i Chamonix, bestemte han seg for å studere anleggsteknikk ved Danmarks Tekniske Universitet.

– Valget sto mellom NTNU og DTU. Etter varme anbefalinger fra bekjente bestemte jeg meg for å flytte til Danmark. Det er et valg jeg er veldig glad for at jeg tok. Jeg fikk veldig gode venner, og utdanningsløpet ga meg en god, teknisk plattform å stå på.

Mellom semestre dro Carl Petter hjem til Norge for å jobbe – først på byggeplass, så i Sweco. Etter hvert begynner han å ønske seg mer over i prosjektstyring og prosjektledelse.

– Jeg fikk tilbud om å skrive masteren min hos Multiconsult om modellbasert bygging, og hvilke grep de forskjellige aktørene må ta for å kunne omstille seg. Så jeg gjorde det og ble der i til sammen 4,5 år.

 

Ambisjoner, muligheter og de kuleste prosjektene

Carl Petter er ikke redd for å snakke om ambisjoner. Det er noe han har tatt med seg fra idretten: man må være ambisiøs for å nå toppen av pallen uansett om det gjelder alpint eller egen karriere. De ambisjonene var en del av hva som gjorde at han begynte å snuse på Metier OEC.

– Prosjektlederne fra Metier OEC møtte jeg på da jeg var ute i prosjekter hos tidligere arbeidsgivere. Jeg merket at det var mye kompetanse blant dem. Det var flinke folk, og skal du bli god på noe er du nødt til å lære av de beste. Så naturligvis ønsket jeg meg dit de beste var.

Det var også en annen faktor som dro Carl Petter over til oss: skikkelig spennende prosjekter.

– Da jeg var på intervju her og ble presentert for kundeporteføljen, fikk jeg bakoversveis. Her er man virkelig koblet på de største, kuleste prosjektene. Metier OEC har også en veldig tydelig bærekraftambisjon, og det syntes godt i porteføljen.

Er du nysgjerrig på muligheter hos oss? Les om divisjon Construction her.

Carl Petter har rukket å være innom et par prosjekter på det året han har jobbet hos oss. Blant annet som prosjektleder i privat eiendom. Nå har han også begynt som assisterende prosjektleder i et prosjekt som muligens er litt nærmere hans fagbakgrunn.

– Jeg kommer jo fra industri, og det var noe jeg også ønsket å utvikle meg innen. Så da muligheten til å bli en del av Fast Track i Vianode, tok jeg den.

 

Hva er Vianode? 

Vianode er et spennende selskap innen Green Tech. I 2021 fikk selskapet også spesialprisen i kåringen av Norges smarteste industribedrift. Men hva skal de egentlig gjøre?

Et oppladbart litium-ion-batteri, som er batteritypen som typisk brukes i elbiler, består av fire hovedkomponenter: katode, anode, elektrolytt og separator. Grafitt er det mest brukte anodematerialet i dag. Målt i vekt, utgjør anoden cirka 15 prosent av batteriet. I en mellomstor elbil vil det typisk kunne være rundt 70 kilo grafitt, som anodemateriale. 

Grafitten blir i dag hovedsakelig hentet fra Kina, og batteriproduksjonen i Europa trenger en pålitelig kilde til anode-grafitt på eget kontinent, produsert med en mer miljøvennlig prosess. Ved å produsere dette syntetisk vil Vianode potensielt kutte CO2-utslippet med over 90% sammenlignet med dagens produksjon, takket være egenutviklet teknologi, lukkede produksjonsprosesser, lavere energiforbruk og tilgang på ren energi.

Du kan lese mer om Vianode her.

 

Grønn teknologi for fremtidens energibehov 

– Det å kunne være med på et industriprosjekt som Vianode er noe som driver meg, forteller Carl Petter. Det er et prosjekt som betyr noe for verden og Norge. Vi står overfor utfordringer med energi i verden i dag. Behovet i Europa for grønne energiløsninger er allerede stort, og det kommer til å bli enormt. 

Ved hjelp av et forskermiljø på en industriell pilot i Kristiansand, som allerede har vært i produksjon i over ett år, har Vianode funnet ut at teorien lar seg gjøre i praksis. Det neste skrittet er å skalere produksjonen for å kunne levere materialer til 2 millioner elbiler i året innen 2030.

– Det er krevende, og dødsspennende arbeid. Ingen har gjort dette på denne måten før. Vår jobb er på mange måter å få dette i drift i stor skala. Vi som prosjektledere må jobbe tett med forskere, leverandører og organisasjonen til de som skal bruke utstyret når fabrikken er operativ. Vi skal være trygge på at vi skal klare å levere på dette, også innenfor den tidsrammen vi er gitt.

 

Kompetansebygging i tospann

Carl Petter er stadig på jakt etter utviklingsmuligheter. Derfor tok han også rollen som assisterende prosjektleder i Vianode. Slik kunne han bli med og lære i team, og på mange måter fungere som prosjektleder Kjetil Stenersens høyre hånd.

– Kjetil tar «støyten» mens jeg går bak og lærer, ler Carl Petter. Vi er 4-5 stk i prosjektledelsen som jobber som et lite kollegium og diskuterer prioriteringer på prosjektet, så da får jeg se hva som er viktig og hva som fungerer.

Det å gå i tospann med en erfaren prosjektleder er vanlig for yngre prosjektledere i Construction. Det gir dem mulighet til å bygge opp god erfaring i spennende, ofte komplekse prosjekter, innenfor trygge rammer.

– Jeg har også egne ansvarsområder – som grensesnittkoordinator og innen risikostyring. Samtidig er jeg her for å lære og det gjør jeg best sammen med Kjetil. 

Mye av det Carl Petter får innsikt i, handler også om ledelse.

– Kjetil er veldig god med folk, og er veldig opptatt av det å skape resultater gjennom andre – altså å legge til rett for at andre skal klare det de skal klare. Han smører maskineriet og passer på at alle brikkene er på plass. Det er noe å leve opp til.

 

Hva er neste skritt i Fast Track?

De neste fasene i Vianode-prosjektet kalles Installation, Mechanical Completion og Commissioning. Enkelt forklart kommer alt prosessutstyret som nå er designet og utviklet sammen med forskere og leverandører, til å ankomme den nye fabrikken. Der skal dette settes sammen og mekanisk ferdigstilles før det testes. Dette er noe Carl Petter gleder seg veldig til.

– Her tenker jeg at jeg kommer til å lære vanvittig mye! En av mine langsiktige ambisjoner er å selv bli prosjektleder for slike prosjekter som vi er koblet på i Vianode i dag, eller styre en portefølje av slike prosjekter. Ved å få lov til å gå i Kjetil sine fotspor som assisterende prosjektleder også i disse fasene, kommer jeg et skritt lengre i denne retningen.

Vil du jobbe i Construction?

Vi jobber med landets mest prestisjefylte og komplekse prosjekter.

Har du lest?

Tillitsbasert ledelse gir rakettvekst for Digital

Tillitsbasert ledelse gir rakettvekst for Digital

Divisjonen Digital i Metier OEC vokser, og konkurrerer i en vektklasse som er høyere enn hva størrelsen deres tilsier. Vi tok en prat med Lars-Erik, lederen for den digitale satsingen i Metier OEC, for å finne ut hva ambisjonene er fremover, hva som kjennetegner...

Hvordan sikrer TOMRA vekst med nytt HR-system?

Hvordan sikrer TOMRA vekst med nytt HR-system?

TOMRA er et norsk, bærekraftig eventyr som i dag opererer i hele 80 markeder verden over. Vekstambisjonene er fremdeles sterke, og nå innføres det et nytt HR-system globalt i selskapet for å understøtte disse ambisjonene. Dette vil være et stort bidrag til TOMRAs...

Modenhetsmåling bidrar til mer jernbane for pengene hos Bane NOR

Modenhetsmåling bidrar til mer jernbane for pengene hos Bane NOR

Hvordan skal samfunnet komme det grønne skiftet i møte, samtidig som behovet for et utvidet og opprustet transportsystem stadig øker? Bane NORs visjon er at mer på skinner setter mindre spor – med god grunn. Jernbanenettet er effektivt, trenger mindre energi enn andre...